Beste clubleden,
Hieronder volgt een verslag van de busreis die onze club maakte naar de Volkswagenfabriek in Emden. Donderdag 19 november vertrokken we met 30 deelnemers, waaronder drie dames, vanuit de Westereen richting Emden. De start was om 9.00 uur met een touringcar van ‘’Paulusma reizen” uit Drachten met als chauffeur Doede. Om tijd te besparen dronken we koffie in de bus met een lekkere koek er bij.
Langs een mooie route en veel informatie van de chauffeur kwamen we tegen de middag aan in Emden. We hadden nog ruimschoots de tijd om nog wat rond te kijken en een hapje te eten In “Café Karree” im Landesmuseum in het centrum van de stad. Emden is een stad met ruim 51.500 inwoners. Ook is het de meest westelijke havenstad van Duitsland. Een markant gebouw is het oude stadhuis. Vervolgens gingen we weer in de bus naar de fabriek aan de rand van de stad, en in de nabijheid van de haven en het spoor. Onderweg passeerden we treinen volgeladen met nieuwe Volkswagens. De meeste van het type “Passat”.
In de ontvangsthal werden we verwelkomd door twee employé’s van de fabriek. Aan de hand van een diashow kregen we allerhande informatie te zien over deze grote onderneming. Bij het begin van de presentatie was er even een storing aan de apparatuur, wat iemand uit ons gezelschap de opmerking ontlokte: Er zal wel sjoemelsoftware in zitten! Er werd niet op gereageerd, maar een glimlachje kon er wel af!
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volkswagen Werke Emden is een grote onderneming. Sinds de opening werden hier meer dan 2 miljoen VW kevers gebouwd. Vanaf 1977 wordt ook de Passat in Emden geproduceerd. Er werken meer dan 9000 mensen bij deze vestiging in Emden, en er zijn vanaf de oprichting al meer dan 10 miljoen auto’s van diverse modellen geproduceerd. Na deze uiteenzetting gingen we verdeeld in twee groepen daadwerkelijk een kijkje nemen in de immens grote produktiehallen. Er werd ons verteld dat de meeste handelingen wel voor tachtig procent zijn gerobotiseerd. Het is werkelijk indrukwekkend hoe efficiënt en doelmatig hier word gewerkt. We vroegen waar de robots vandaan kwamen, misschien uit Japan? Nein, nein! antwoordde onze rondleider. “Diese sind auch von Deutschem Fabrikat”. Er stond ook een rode karosserie op de productielijn, en we vroegen of dit nu de schaamrode versie van de Passat was! Ook hier kon er wel een glimlachje af bij onze rondleider.
De fabriek in Emden is een assemblagefabriek. Dat wil zeggen dat de meeste onderdelen van elders worden aangevoerd om er hier een complete auto van te bouwen. Dat proces duurt 36 uren. Het duurt dus twee en een halve dag voordat een voorraad onderdelen is verwerkt tot een complete automobiel. Het werk wordt in twee ploegen gedaan. Iedere ploeg werkt 8 uur inclusief de pauzes. En ’s nachts vind er onderhoud plaats en eventueel voorkomende storingen worden dan hersteld.
Na deze twee uur durende rondleiding namen we afscheid van onze gastheren, en van Emden. Het was een zeer boeiende ervaring om te zien wat er zoal bij komt kijken om een auto te bouwen.
Vervolgens reden we via een mooie route richting Zuidlaren. Ons reisdoel was hier restaurant “Sprookjeshof”. Onderweg reden we langs prachtige oude boerderijen waarvan sommige jammer genoeg aan verval onderhevig waren en nodig gerestaureerd moesten worden. Wat helaas niet altijd gebeurt vanwege de hoge kosten. Aangekomen in de “Sprookjeshof” konden we genieten van een drankje en van een voortreffelijk diner! De ervaringen van deze dag waren heel positief, maar VW had naar mijn mening wel wat royaler uit de hoek mogen komen! Er kon geen herinneringssouvenirtje, bijvoorbeeld een pen vanaf.
Samengevat: Het was een gezellige en interessante reis! Opgemerkt dient nog te worden dat er op de terreinen en in de fabriek geen foto’s mochten worden gemaakt. Dus geen foto’s van de VW-fabriek. Rest mij namens alle deelnemers, de organisatie te bedanken voor het organiseren van dit uitstapje.
Met vriendelijke groet,
Jouke de Vries