Zomerrit 2023 (23 juli 2023)

Verslag zomerrit 2023

Beste leden misschien denkt u wat een lang verslag, maar ik vindt het altijd interessant om soms weer terug te gaan en de dingen waar we langs gereden zijn eens van dichtbij te bekijken. Vandaar wat extra informatie.

 “In hiel bysûndere snein” dat zeiden we bij de vorige zomerrit. Nou dit jaar zou het ook  een hele bijzondere dag worden!. De weersverwachting was bar slecht, de hele dag regen.            

De organisatoren Albert van den Berg en Gerrit Postmus hoopten dat de leden toch in grote getale zouden komen.  De aanmeldingen kwamen langzaam binnen maar er meldden zich toch nog wat leden daarna af ivm de weersverwachting. Dus afwachten wat er zou komen die dag. Ikzelf was blij dat het ‘s morgens droog was ! nou maar hopen dat het zo blijft……..

Bij aankomst bij het vetrekpunt  Wokpaleis Friesland dachten wij dat we om 12.00 toch wel de eersten wel zouden zijn. Maar wat schets onze verbazing er stonden al veel Oldies…..                  

We vertrokken met  een 30 auto’s.  Er waren ook niet leden, die eens mee wilden rijden. Waauw niet verwacht maar geweldig wat een opkomst, super!

Gerrit heette iedereen welkom en hij deelde mede dat hij voorop zou rijden en Albert achteraan dus als er iets zou gebeuren men naar hen bellen. Bij  Earnewoude zouden consumptiebonnen worden uitgedeeld.

Foto’s zullen door de familie Holwerda gemaakt worden en ikzelf zal het verslag schrijven.                                              

Altijd weer moeilijk leden of mederijders te vinden die deze taken op zich willen nemen.

Precies 12.45 uur vertrokken we en bij het eerste stoplicht moest de groep die er door was even wachten op de rest. Toen iedereen weer was aangesloten ging de rit verder.                     

Het was nog steeds droog gelukkig.

 Het eerste dorp wat we passeerden was Tytsjerk.

Historie: Door aanleg van de Zwarteweg van 1521-1830 was Tietsjerk (zo heette het toen) de eerste pleisterplaats voor het wegverkeer Leeuwarden-Groningen.                                                                  Misschien is het u opgevallen, we reden vlak langs Park Vijversburg . Dit is een cultureel pareltje in Friesland. De moeite waard om hier eens een bezoek aan te brengen….misschien een volgende rit?  We reden langs schilderachtige weggetjes door een prachtig landschap. Onderweg zag je ook de bekende  kop-hals-rompboerderij, dit is een boerderijtype dat veel voorkomt in Friesland en in het westen en noorden van Groningen. De boerderij heeft deze benaming gekregen doordat de vorm doet denken aan een liggende koe. Hierbij is het woonhuisgedeelte de kop, het middengedeelte de hals en de schuur de romp.  

En weer verder, naar Burgum de grote weg even op richting Sumar.                                                          Historie: Sumar werd in 1453  vermeld als suwamer . Het dorp bevat vele oude gebouwen maar ook gebouw waar een luchtje aan zit. De Friese vestiging van Rendac is sinds 1926 gevestigd in Suameer. De fabriek is plaatselijk bekend als it stjonkfabryk (stinkfabriek). Gelukkig reden de Oldies te hard om iets te ruiken. In Sumar woonden ook : Bintje Jansma, naar wie het aardappelras bintje is genoemd en natuurlijk Gerrit Hiemstra, meteoroloog bij de NOS, hij is opgegroeid in Suameer.

En door naar Eastermar een prachtig dorp. Er wordt hier al meer dan 25 jaar in het laatste weekend van juni het dorpsfeest van Eastermar georganiseerd. Er komen dan meer dan 5000 bezoekers. En onderweg waren er natuurlijk de talloze verkeersdrempels en remmen… en gas en remmen en gas…. enz. Ze zijn er niet voor niets natuurlijk maar ….. zo vervelend…

Door naar Opeinde. Historie : Wat ooit begon als een paar boerderijen ‘op ’t einde’ is in enkele eeuwen uitgegroeid tot een volwaardig dorp. Uit onderzoek is gebleken dat deze streek al bewoond werd vanaf ongeveer 9000 jaar voor Christus. .                                                              

We rijden vlak langs De Grasdrogerij .Een bedrijf dat momenteel nog altijd operationeel is in Opeinde. Het initiatief kwam van de zuivelfabriek met als reden, de Tweede Wereldoorlog toen er op meer en meer plaatsen oorlog gevoerd werd, ontstond er een tekort aan krachtvoer voor het melkvee. Hierdoor verminderde de aanvoer van melk en dit had natuurlijk directe gevolgen voor de zuivelfabriek, gevolgen die met lokaal geproduceerd krachtvoer als dat van de naastgelegen grasdrogerij konden worden ondervangen.

Heeft u het gezien !!! we reden vlak langs de Kilometerwei (Fries voor ‘Kilometerweg’) in Nijega. Deze weg schijnt inderdaad 1 kilometer lang te zijn.

De verdere reis naar Earnewoude was ook prachtig Mooi rustige slingerweggetjes en prachtige landschappen. Precies 14.00 kwamen we aan bij de parkeergelegenheid in Earnewoude en het was nog steeds droog.                                                                                                                                                           Historie: De Nederlands Hervormde Kerk is gebouwd in 1794, met een preekstoel uit 1699. Hierin is het wapen van Earnewâld, een arend met twee koppen, uitgesneden.                                              

In de Tegenwoordige Staat van Friesland werd in 1786 gemeld: ”t kleinste en afgelegenste dorp der geheele Grieteny. Pas na de Tweede Wereldoorlog zou voor het eerst een weg worden aangelegd naar het afgelegen dorp.                                                                                                                

De weergoden waren ons gunstig gezind vandaag. De consumptie bonnen werden uitgedeeld en ieder kon zijn gang gaan . Het was de bedoeling tot 16.00 uur er te blijven staan.  Er was veel belangstelling voor onze pronkstukjes.  Ik zag wat leden met koffie to go lopen anderen likten aan een ijsje en ik zag zelfs iemand die ijs had gehaald voor iemand die bij de auto bleef zitten, maar die kwam aan met helaas…… een half ijsje. Het was nog even wat gezellig met elkaar babbelen en toen was het ook zo 16.00 uur. De Oldies werden gestart en men vertrok….nou niet iedereen !!! Geale had een beetje pech maar de echte techneuten van de club waren nog aanwezig. Je kon de auto niet meer zien zoveel helpende handen waren bezig van alles te doen. Ik zag zelfs ty-raps voorbij komen……                                                    

Gelukkig kon het gerepareerd worden en snelde Geale er vandoor met twee mobines….                                                           

de vonken spatten eraf !!!!!!! (zie Foto bovenaan)                                                                                                 Dit was alweer het einde van een prachtige dag..

Met dank aan Albert en Gerrit voor de organisatie en de prachtige rit.                                                            

En familie Holwerda bedankt voor het maken van de foto’s.

Mvg Sjoukje Hunnersen