Om half een stond de touringcar van Dalstra Reizen met als chauffeur Ulbe Bergsma gereed voor vertrek naar de werf, een ieder inclusief de introduce’s waren mooi op tijd zodat wij met drie en dertig personen op tijd konden vertrekken vanuit de Westereen. Tijdens de reis werden wij door Ulbe regelmatig van informatie voorzien over diverse wetenswaardigheden.
Nabij Nieuwe Schans was er tijd om even de benen te strekken en koffie met gebak te nuttigen , ook was er tijd genoeg om even bij te praten en voor diegenen die niet kunnen stoppen met roken was er gelegenheid om een sigaret op te steken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Rond de klok van kwart over twee richting Papenburg om onze gids bij de V.V.V. op te halen, daar wij wat te vroeg waren werden wij door Ulbe verrast met een rondreis door Papenburg om daarna precies op tijd om onze gids af te halen die al gereed stond om in te stappen. Haar eerste woorden waren ik ben ANNIE niet waar jullie naar gevraagd hebben maar mijn naam is MARJA . Bij de Meijer werf aangekomen vertelde Marja dat de grote productie hal ruim vijf honderd meter lang was vijf en zeventig meter hoog en meer dan honderd meter breed met daar binnen in een dok van meer als acht meter diep een giga gebouw. In het bezoekers ruimte werden we namens Marja door de Meijer werf welkom geheten. Na het welkom werden wij verzocht om naar de filmzaal te gaan waar wij een film van het bedrijf konden zien met daarbij een stuk verleden tijd en wat er thans gebeurd op de werf, na de film geeft Marja de nodige informatie en aanvulling, vanuit de groep zijn direct al vele vragen die op kundige wijze worden beantwoord. Na de film worden wij uit genodigd om via diverse model schepen en foto’s van onderdelen met daarbij steeds weer uitleg van onze gids wat ook weer de nodige vragen op roept en die ze op zeer professionele wijze beantwoord.
Uiteindelijk belanden wij in de ruimte waarvan je achter het glas het in aanbouwde cruisseschip kunt bewonderen in onze ogen een giga schip om u als lezer enig idee van de grote van dit schip de volgende gegevens lengte over alles drie honderd en acht en veertig meter, en veertig meter breed hoogte acht en zeventig meter inclusief acht meter diepgang. Totaal kunnen er vier duizend en twee honderd passagiers worden gehuisvest daarbij komen nog eens zestien honderd bemanning leden bij, het schip heeft in totaal zestien dekken, kostprijs zeven honderd miljoen eurootjes.
Onze gids vertelde verder dat er vijf en twintig honderd medewerkers op de loonlijsten staan, soms worden er nog zo’n negen honderd uitzendkrachten op geroepen, dat er achttien honderd toeleveranciers zijn, het schip wordt in zestien maanden gebouwd de voorbereiding word in acht maanden voltooid Tijdens de proefvaart zijn er vier honderd specialisten aan boord om de bemanning te instrueren . Bij aflevering ontvangt de afnemer een model van het geleverde schip op schaal kosten van zo’n model zestig duizend euro’s. Elk jaar worden bij de werf zo’n drie honderd nieuwe mensen opgeleid, jaarlijks komen er drie honderd duizend bezoekers op de werf worden zij begeleid door zestig gidsen die op toerbeurt de rond leidingen doen. Na de rondleiding die voortreffelijk werd verzorgt en door de vele vragen meer dan een uur uitliep. Nadat de gids ons rond half zes uit zwaaide gingen we richting Zuidlaren waar we rond zeven uur arriveerden om te dineren. De bediening was professioneel het eten prima verzorgd, rond acht uur vertrokken we met een meer dan volle maag naar de Westereen. Precies negen uur waren we weer op de plaats waar we eerder deze dag instapten. De reactie van onze passagiers was er een van een prachtige en leerzame dag als jullie weer zoiets organiseren dan gaan we beslist mee. Het deed ons goed om dit te horen, wij danken Dalstra Reizen en onze chauffeur Ulbe voor de perfecte organisatie, namens A.V.C. bedankt.
Fokke Klijnstra
====
Met de bus
Op reis naar de Meyer Werf in Papenburg. Want wie niet reist weet niets te vertellen, en kan zijn mond houden. Een goed bezoek aan de Meyer Werf in Papenburg bevat een stukje reizen met de bus, anders kun je nooit eens zingen, en dat doet je veel meer dan tijdens het reizen met een vliegtuig , beseffen dat je onderweg bent. En zo gerieflijk licht en ruim als de bus van Dalstra is, zijn ze niet overal. Reizen is ook afzien eigenlijk doen we het daar voor, het schudden en wiegen over verkeersdrempels en om de minirotondes, voorover slaan bij een rem manoeuvre het komt er allemaal bij. Op de foto onze chauffeur Ulbe Bergsma hij is vandaag onze gastheer die ons naar de Meyer Werf in Papenburg brengt, daarna gaan we naar Zuidlaren om te eten en te drinken.
Onderweg zingen wij van potjes met vet, en dan moet Ulbe lachen. Het is uit eindelijk een vrolijk lied. Dan geeft Ulbe een ferme draai aan het stuur om de minirotonde te nemen, gelukkig maar want de gevoelige toestand van onze magen is tijdens deze reis behoorlijk. Ulbe kijkt af en toe achterom of we ook plasticzakjes nodig hebben maar zo erg is het nu ook weer niet. Alleen moeten we voorlopig maar niet meer zingen over potjes met vet. DAT KUNNEN WIJ NIET MEER HEBBEN.
Voor u gelezen in de Leeuwarder Courant en enigszins aangepast.